Příručka pro tancechtivé

Taneční pořádek 2024

ve formě Název tance: zdroj taneční, popis, zdroj hudební pokud je odlišný od tanečního, hudba, video

  • Branlová suita dle T. Arbeaua: T. Arbeau, Orchésographie 1589, popis: double, simple, gay, video: double, simple, gay, bourgogne,
  • Branle Aridan: T. Arbeau, Orchésographie 1589, popis, video
  • Branle Pinagay: T. Arbeau, Orchésographie 1589, popis, video
  • Mulberry Garden: J. Playford, English Dancing Master 1695, popis, video
  • Emperor of the Moon: J. Playford, English Dancing Master 1670, hudba, popis, video
  • Red House: J. Playford, English Dancing Master 1698, popis, video
  • Maiden Lane: J. Playford, English Dancing Master 1698, popis, video
  • Passamezze: T. Arbeau, Orchésographie 1589, popis, video
  • Galliarde: T. Arbeau, Orchésographie 1589, popis, video kroky, video, video
  • Branle Cassandre: T. Arbeau, Orchésographie 1589, popis, video
  • Branle Charlotte: T. Arbeau, Orchésographie 1589, popis, video
  • Branle Escosse: T. Arbeau, Orchésographie 1589, popis, video
  • Ballo del Fiore: F. Caroso, Il Ballarino 1581, popis, hudba, video ve třech, video ve dvou
  • Bassa Toscana: F. Caroso, Il Ballarino 1581, popis, video
  • Villanella: F. Caroso, Il Ballarino 1581, popis, video
  • Spagnoletta: F. Caroso, Il Ballarino 1581, popis, video
  • Quadran Pavana: Old Measures z Inns of Court, 1570-1675, popis, video
  • Turkelone: Old Measures z Inns of Court, 1570-1675, popis, video
  • Earl of Essex: Old Measures z Inns of Court, 1570-1675, popis, video
  • Tinternel: Old Measures z Inns of Court, 1570-1675, popis, video
  • Old Almain: Old Measures z Inns of Court, 1570-1675, popis, video
  • Queens Almain: Old Measures z Inns of Court, 1570-1675, popis, video
  • Madam Sosilia Almain: Old Measures z Inns of Court, 1570-1675, popis, video
  • Black Almain: Old Measures z Inns of Court, 1570-1675, popis, video
  • Volta: T. Arbeau, Orchésographie 1589, popis, hudba, video
  • Hearts Ease: J. Playford, English Dancing Master 1651, popis, video
  • Tom Tinker: J. Playford, English Dancing Master 1651, popis, video
  • Scotch Cap: J. Playford, English Dancing Master 1651, popis, hudba
  • Old Bachelor: J. Playford, English Dancing Master 1698, popis, video
  • Gracca Amorosa: F. Caroso, Il Ballarino 1581, popis, video
  • Bizzaria d’Amore: C. Negri, Nuove Inv. di Balli 1602, popis, video
  • Fedelta d’Amore: C. Negri, Nuove Inv. di Balli 1602, popis, video
  • Chiara Stela: F. Caroso, Il Ballarino 1581, popis, video
  • So ben mi chi ha buon tempo: C. Negri, Nuove Inv. di Balli 1602, popis, video
  • Mr. Beveridges Maggot: J. Playford, English Dancing Master 1698, popis, video
  • Tythe Pig: J. Playford, English Dancing Master 1698, popis, video
  • Parsons Farewell: J. Playford, English Dancing Master 1651, popis, video
  • Grimstock: J. Playford, English Dancing Master 1651, popis, video

Jak tance pro Rudolfínský ples vybíráme?

V podtitulu uvádíme, že jde o společenský repertoár 16. a 17. století (1500-1700). Snažíme se taneční pořádek připravit tak, aby si zatančili zároveň začátečníci i lidé, kteří se renesančnímu tanci věnují více. Sbírky, ze kterých čerpáme, se proto omezují na dataci 1500-1700. Jmenovitě F. Caroso, C. Negri, T. Arbeau, tance z Inns of court a J. Playford. Samotná skladba tanců zůstává během let konstantní. Dělíme je na pomyslné bloky tanců dle sbírek, “francouzské” sestávající převážně z branlů, tance “anglické” z tzv. old measures, “italské” balla a balleta a nechybějí ani hvězdy renesančního repertoáru pavana, galliarda či courante a tanečně nejatraktivnější “country dances”. Pro taneční fajnšmekry pak každoročně nabízíme možnost blýsknout se s nějakým složitějším tancem.

Proč na renesanční slavnosti tančíme i tance ze sbírky Johna Playforda?

Jsme si jistí, že kdybychom měli tančit jen bránly a italská baletta, tak bychom se tak nepobavili, jako v country dances. Především proto, že jde o tance relativně jednoduché a s každým opakováním tančíme s někým jiným. Nicméně z pramenů (např. Ramsey, kolem 1630) je jisté, že se po povinných pavanách a alemandách tančily tance jako galliarda, couranta, španělská pavana, volta, atd. a později večer, jako takové „pogo“, tance velmi podobné country dances. Neznáme sice jejich přesné choreografie, ale tušíme, že si byly podobné s těmi zapsanými J. Playfordem. Stejně tak nevíme, kdy se začaly country dances tančit v této podobě, protože v době, kdy je J. Playford zapisuje (1651), nejde o nový taneční styl. Obecně se předpokládá, že country dances začaly pronikat do vyšších vrstev právě kolem přelomu 16. a 17. století.