Příručka pro tancechtivé

Taneční pořádek 2022

ve formě

  • Název tance: zdroj taneční, popis, zdroj hudební pokud je odlišný od tanečního, hudba, video
    • Branlová suita dle T. Arbeauadouble, simple, gay, bourgogne, hault barrois: T. Arbeau, Orchésographie 1589, popis
    • Branle z Poitiers: T. Arbeau, Orchésographie 1589, popis, video
    • Gavoty: T. Arbeau, Orchésographie 1589, popis, video od 2:00
    • Mulberry Garden: J. Playford, English Dancing Master 1695, video
    • Emperor of the Moon: J. Playford, English Dancing Master 1670, hudba, video
    • Red House: J. Playford, English Dancing Master 1698, video
    • Juice of Barley: J. Playford, English Dancing Master 1698 video
    • Passamezze: T. Arbeau, Orchésographie 1589, popis, video
    • Galliarde: T. Arbeau, Orchésographie 1589, popis, video kroky, video, video
    • Španělská pavana: T. Arbeau, Orchésographie 1589, popis
    • Suita brálů dle F. Carubela – simple poitou, simple poitou, gay, gay, poitou: T. Arbeau, Orchésographie 1589, popis
    • Ballo del Fiore: F. Caroso, Il Ballarino 1581, popis, hudba, video ve třech
    • Bassa Toscana: F. Caroso, Il Ballarino 1581, popis
    • Villanella: F. Caroso, Il Ballarino 1581, popis
    • Dolce Amoroso Fuoco: F. Caroso, Il Ballarino 1581, popis
    • Ardente Sole: F. Caroso, Il Ballarino 1581, popis
    • Quadran Pavana: Old Measures z Inns of Court, 1570-1675, popis
    • Turkelone: Old Measures z Inns of Court, 1570-1675, popis
    • Earl of Essex: Old Measures z Inns of Court, 1570-1675, popis
    • Tinternel: Old Measures z Inns of Court, 1570-1675, popis
    • Old Almain: Old Measures z Inns of Court, 1570-1675, popis
    • Queens Almain: Old Measures z Inns of Court, 1570-1675, popis
    • Madam Sosilia Almain: Old Measures z Inns of Court, 1570-1675, popis
    • Black Almain: Old Measures z Inns of Court, 1570-1675, popis
    • Volta: T. Arbeau, Orchésographie 1589, popis, hudba, video
    • Hearts Ease: J. Playford, English Dancing Master 1651, popis, video
    • Chestnut: J. Playford, English Dancing Master 1651, popis
    • Scotch Cap: J. Playford, English Dancing Master 1651, popis, hudba
    • Old Bachelor: J. Playford, English Dancing Master 1698, popis, video
    • Spagnoletta: F. Caroso, Il Ballarino 1581, popis, video
    • Bizzaria d’Amore: C. Negri, Nuove Inv. di Balli 1602, popis, video
    • Fedelta d’Amore: C. Negri, Nuove Inv. di Balli 1602, popis, video
    • Chiara Stela: F. Caroso, Il Ballarino 1581, popis, video
    • So ben mi chi ha buon tempo: C. Negri, Nuove Inv. di Balli 1602, popis, video
    • Suita branlů dle M. Praetoria – simple, gay, gay, gay, double, double, double: T. Arbeau, Orchésographie 1589, popis
    • Svícnový branl: T. Arbeau, Orchésographie 1589, popis
    • Mr. Beveridges Maggot: J. Playford, English Dancing Master 1698, video
    • Tythe Pig: J. Playford, English Dancing Master 1698, popis SCA
    • Parsons Farewell: J. Playford, English Dancing Master 1651, popis, M. Praetorius, Terpsichoré 1612, hudba, video
    • Grimstock: J. Playford, English Dancing Master 1651, popis
    • Název tance: zdroj taneční, popis, zdroj hudební pokud je odlišný od tanečního, hudba, video

    Jak tance pro Rudolfínský ples vybíráme?

    V podtitulu uvádíme, že jde o společenský repertoár 16. a 17. století (1500-1700). Snažíme se taneční pořádek připravit tak, aby si zatančili zároveň začátečníci i lidé, kteří se renesančnímu tanci věnují více. Sbírky, ze kterých čerpáme, se proto omezují na dataci 1500-1700. Jmenovitě F. Caroso, C. Negri, T. Arbeau, tance z Inns of court a J. Playford. Samotná skladba tanců zůstává během let konstantní. Dělíme je na pomyslné bloky tanců dle sbírek, “francouzské” sestávající převážně z branlů, tance “anglické” z tzv. old measures, “italské” balla a balleta a nechybějí ani hvězdy renesančního repertoáru pavana, galliarda či courante a tanečně nejatraktivnější “country dances”. Pro taneční fajnšmekry pak každoročně nabízíme možnost blýsknout se s nějakým složitějším tancem.

    Proč na renesanční slavnosti tančíme i tance ze sbírky Johna Playforda?

    Jsme si jistí, že kdybychom měli tančit jen bránly a italská baletta, tak bychom se tak nepobavili, jako v country dances. Především proto, že jde o tance relativně jednoduché a s každým opakováním tančíme s někým jiným. Nicméně z pramenů (např. Ramsey, kolem 1630) je jisté, že se po povinných pavanách a alemandách tančily tance jako galliarda, couranta, španělská pavana, volta, atd. a později večer, jako takové „pogo“, tance velmi podobné country dances. Neznáme sice jejich přesné choreografie, ale tušíme, že si byly podobné s těmi zapsanými J. Playfordem. Stejně tak nevíme, kdy se začaly country dances tančit v této podobě, protože v době, kdy je J. Playford zapisuje (1651), nejde o nový taneční styl. Obecně se předpokládá, že country dances začaly pronikat do vyšších vrstev právě kolem přelomu 16. a 17. století.